leerproblemen - coaching het zand

“Prongelijk”, schreef ik. Mijn hersens konden er even niks anders van maken. De docent dacht dat ik haar in de maling nam en werd flink boos. Mijn lijf ging op slot, terwijl mijn gedachtes in een chaotische, gestreste brij veranderden: “Wat heb ik verkeerd gedaan?” ”Hoe schrijf je het dan?” “Wat een stomme fout!” “Waarom zeg ik niks?” “Ik ben dom.”

Inmiddels weet ik dat ik een visuele manier van leren heb. Tijdens het dictee hoorde ik niet “per ongeluk”, maar schreef wat ik hoorde fonetisch op. Ik zag dat het woordbeeld “prongelijk” niet klopte en had tegelijkertijd geen idee wat het wel moest zijn. De stress die ik kreeg door de uitbarsting van de docent, maakte dat ik bevroor en niets meer wist uit te brengen.

Hoe dit komt?

Bij kinderen die beelddenker, dromer of introvert worden genoemd en/of labels krijgen als dyslectisch of AD(H)D kunnen dit soort situaties regelmatig voorkomen. Funest voor hun zelfbeeld en ontwikkeling als niet (h)erkent wordt dat zij een zogenaamde rechts-georiënteerde denkstijl hebben. Deze kinderen leren door te kijken, aan te voelen en hebben context nodig; zij willen weten waaróm iets zo is of waarvóór zij iets moeten leren. Op school wordt echter meestal les gegeven via gehoor en wordt het antwoord stap voor stap duidelijk. Voor het kind met een rechts-georiënteerde denkstijl is dit als een puzzel waarvan de deksel met de afbeelding ontbreekt.

Spelling, lezen en rekenen kan zo een moeilijke opgave worden voor deze kinderen. Dit kan leiden tot frustratie en het gevoel van niet goed genoeg zijn. Ieder kind uit dit op een andere manier. De één is voorbeeldig en aangepast, terwijl een ander niet stil kan blijven zitten, clownesk gedrag vertoont of wegdroomt en niet lijkt op te letten. Gedrag wat in de klas voor problemen kan zorgen.

Ik ben er van overtuigd dat kinderen niet expres dergelijk gedrag vertonen. Het is hun manier van omgaan met een moeilijke situatie, omdat zij niet weten hoe ze het anders kunnen doen. Met hun gedrag geven zij een signaal af. Een signaal waar iets mee gedaan dient te worden.

Herken je dit?

Herken je jouw kind in dit verhaal? Maak jij je zorgen, zie jij de signalen of begrijp je stiekem soms niet waar hij of zij moeilijk over doet? Weet dan dat er oplossingen zijn. Jouw kind kan, met een meer visuele manier van leren (de kernvisie methode), ontdekken dat hij/zij wél kan lezen, spellen en rekenen. De motivatie neemt toe en het zelfbeeld groeit.

Wil je meer weten? Kijk gerust verder op de website of neem vrijblijvend contact op voor meer informatie.

 

© Judith van Zuylen | Coaching Het Zand